Saturday, July 2, 2016

Carte - Nicolae Corbeanu "Leptopisețul unui european moderat" (2)

Deci (așa se începe orice lurare, nu?) era cât pe ce să-mi dau cu tesla-n provocare exact de a doua zi. Mi-am uitat incărcătorul de laptop și am mai și plecat din oraș. Dar, am găsit un calculator cu internet (la o adică puteam si de pe mobil) și am zis să ma uit în drafturi aici să vedem ce avem. Și mi s-a părut corect sa încep chiar cu primul draft (cred că discutăm de 2010), fiind vorba de o carte foarte dragă mie care de asemenea m-a influențat usor in stilul de a scrie. Nu este foarte cunoscută dar articolul face parte din promovarea ei, chiar dacă poate i-a trecut vremea. Corectura cu diacritice e de acum.


Leptopisetul unui european moderat
Prin 2005 am vazut la televizor un reportaj ce prezenta o carte de un autor român care traiește in Germania. Titlul mi-a rămas întipărit în cap (cu toate că până să scriu pe blog eram convins că e "letopisețul"). Și prin 2010 la un târg de la sala Dalles am gasit-o. Era și la discount, 5 lei fiind prețul final. Am achiziționat-o și, fiind structurată în capitole tip "articol" (am ințeles că au fost publicate la ziar) am reusit să o termin pe parcursul a mai multe luni. Si a fost una din cele mai plăcute lecturi din ultimul timp. Un umor deosebit ce m-a făcut sa rabufnesc spontan cât și o satiră adusa situație din România. Autorul a emigrat inainte de 90 în Germania unde a devenit "cetățean".
El are puterea să vadă și să spună anumite lucruri pe care noi de aici nu le realizăm. Dar cea mai semnificativă parte a acestei carți este faptul că majoritatea povestioarelor sunt scrise țnaintea anilor 2000, cand U.E. pentru România țnsemna cu totul altceva și înaintea apariției monedei europene.
Pe mine cel puțin m-a ajutat să-mi fac o imagine mai bună asupra lucrurilor și cum vor decurge de acum incolo. Nu s-a ferit să intre nici în subiecte mai delicate, cum ar fi politica. Țin să reamintesc de un capitol relatat de autor, când uitandu-se la o televiziune internațională românească unde invitat era un medic de naționalitate araba si care încerca să ducă la capăt un proiect ingenios. La un moment dat a intervenit prin telefon un "respectabil" doctor cu aspirații de primar pe atunci (între timp a și devenit) care nu-i acorda nici un pic de credit respectivului, ba chiar făcând anumite remarci deplasate cu aluzie la originile invitatului. Autorul nu foloseste nume dar stim despre cine e vorba.